W ostatni wtorek, 18 marca, prawdopodobnie po raz pierwszy w historii stacji Zgierz pojawił się na niej elektryczny zespół trakcyjny dużych prędkości. Wizyta ED250-007 nie miała jednak charakteru planowego, lecz wynikała z objazdu miejsca potrącenia osoby postronnej na szlaku Łowicz – Kutno.
Z powodu potrącenia, do którego doszło w Starej Wsi (ok. 120 kilometra linii kolejowej nr 3 Warszawa – Kunowice), przez kilka godzin odcinek między Łowiczem a Kutnem był nieprzejezdny. Dla pociągów dalekobieżnych najdogodniejszym objazdem okazały się linie 15 i 16, przecinające się w Zgierzu, w którym musiała odbywać się zmiana czoła. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, trasą taką skierowano jadące od strony Warszawy pociągi PKP Intercity: 1613 (EIC „Lech” Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny przez Poznań), 17103 (IC „Zielonogórzanin” Warszawa Wsch. – Zielona Góra Gł.) oraz 1801 (EIP Warszawa Wsch. – Szczecin Gł.). Ten ostatni był tego dnia obsługiwany jednostką ED250-007.
Był to niemal na pewno pierwszy przypadek pojawienia się Pendolino na tej stacji. – Zmiana kierunku zajęła ok. 15 minut – informuje nasz Czytelnik. W tym czasie, jak wynika ze zdjęć, w składzie otwarto drzwi, pozwalając podróżnym wyjść na chwilę na peron. Pozostałe wymienione pociągi, jako składy wagonowe, musiały stracić na manewry więcej czasu – od 20 do 25 minut (czas postoju wagonów 30-40 min). Były one prowadzone lokomotywami serii EU200, których wizyta w Zgierzu również stanowiła niemałą ciekawostkę. Odcinek Łowicz – Zgierz wymienione pociągi pokonywały z prędkością zaledwie 40 km/h – maszynistom brakowało znajomości szlaku.
Dopiero w Zgierzu na pokład wsiedli przydzieleni przez PKP PLK piloci, których obecność pozwalała wykorzystać na odcinku do Kutna maksymalne parametry trasy (od 70 do 120 km/h). Opóźnienia wyniosły w przypadku poszczególnych pociągów od 180 do 300 minut. W przeciwną stronę objazdem skierowano pociąg 71006 (EIC Berlin Hbf. – Warszawa Wsch.), prowadzony maszyną serii EU44. Pojechał on jednak inną trasą: począwszy od Zgierza skierowano go linią 15 na stację Łódź Kaliska a dalej przez Koluszki i Skierniewice do Warszawy. Miało to zapewne związek z ograniczoną przepustowością linii 15: zarówno ona, jak i linia 16 są niemal w całości jednotorowe (dwa tory istnieją tylko na wspomnianym odcinku do Łodzi Kaliskiej).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.